Fotobølge ruller ind over byen

På kort tid er tre nye fotogallerier åbnet i København, og flere almindelige gallerier fylder i stigende grad deres vægge med fotokunst.

Fotografi som kunst er blevet moderne. De seneste år har den danske kunstscene udvidet sig, så fotografiet nu i stigende grad indtager de traditionelle gallerier – ligesom også nye gallerier primært dedikeret til fotokunsten dukker op i Københavns gader. Fotografiet kan noget helt særligt, og danskerne er ved at få øjnene op for det, mener flere galleriejere. Udviklingen er først lige begyndtMen ifølge kunst- og kulturrådgiver Michael Thouber er Danmark i virkeligheden bagud med fototendensen.»Herhjemme fylder fotografiet meget mere i kunsten i dag, end den gjorde for bare tre-fem år siden. Men allerede i 1990’erne i Berlin kunne man se, at stort set alle malerier var skiftet ud med fotografier. Det har taget utroligt lang tid for de danske gallerier at vænne publikum til, at foto også er kunst«, siger han. »Men vi har kigget ud i verden og set, at fotografiet har fået større betydning. Øjet herhjemme er ved at vænne sig til fotografiet, og der er ved at komme et marked for det. Og så er det jo klart, at der også kommer flere gallerier«, tilføjer han.

Også Torben Zenth, redaktør på Kopenhagen.dk, en af dansk samtidskunsts væsentligste onlinemagasiner, er begyndt at se mere fotografi på kunstscenen – en udvikling, der først lige er begyndt, mener han.»Der har ikke været et marked for fotografi herhjemme, og jeg tror stadig, at det er meget begrænset. Danmark er et bagstræberisk land – lidt et uland, hvad kunst angår. Når der sker noget nyt, så er det i hvert fald ikke her, og også de danske kunstkøbere er meget traditionelle. Men nu er der kommet mange unge samlere, der har fået interesse for fotografiet. Og det ligger jo typisk i et prisleje, mange kan være med på – f.eks. er det mere reproducerbart end malerier, hvis priser jo skyder i vejret«.Fotografiet er kommet for at bliveTorben Zenth er overbevist om, at den nylige opdagelse af fotografiet som kunst, der både kan købes og hænges op på væggen derhjemme og på museer, ikke bare er en modedille. »Maleriet har som kunstart haft op- og nedture gennem årene, og sådan kommer det også til at være for fotografiet. Men når det er sagt, så er fotokunsten kommet ind på det danske kunstmarked for at blive«. Det skarpe fotografiHan bakkes op af Michael Thouber, der ser fotografiet som et lige så stærkt, og lige så svagt kunstmedie, som det mere traditionelle maleri.»Hvis man ser internationalt, så fylder fotografiet lige så meget som maleriet. Det er ikke en mode, der går væk, men bare endnu et medie i kunsten. På længere sigt har fotografiet også det samme problem som maleriet, nemlig hvornår er alle idéer udtømt? Så fotograferne skal holde sig skarpe for hele tiden at vise os noget nyt«.Ifølge de to eksperter er grunden til, at fotografiet marcherer så stærkt ind på den danske kunstscene med nye gallerier og udstillinger for tiden, at der er kommet mange flere og meget unge kunstsamlere, der kigger i nye retninger og med nye øjne på kunstforståelsen. »Kunstmarkedet er vokset. Og kunst er i mange tilfælde blevet et slags forbrugsgode«, mener Michael Thouber.


»Ligesom man omgiver sig med lækre møbler og dyre ure, så er der flere og flere, som omgiver sig med god kunst – lige så meget som en genstand, man kan vise frem. Og vi lever i en tid, hvor man gerne vil gøre sig unik, så der er flere, der tager chancer – og f.eks. køber et fotografi i stedet for et maleri. Snart er der sikkert også nogen, der hænger en video op, men fotografiet kan endnu i Danmark få ens kunst til at skille sig ud fra naboens. Og for mange af de her kunstsamlere handler det lige så meget om signalværdien i den kunst, de køber, som om selve kunsten«, mener han.

Ingen kommentarer: