Wörsel bruger gerne den brede pensel og efterlader tydelige spor af penselføringen. Penselstrøget er ikke ment som et personligt udtryk, men som – et penselstrøg! Maleriet viser det, vi ser. Intet andet. Det samme gælder for de bogstaver og hele ord, der ofte sniger sig ind i billederne. De har ingen betydning og ingen symbolværdi. De er blot malede bogstaver. Maleriet er et maleri. Det abstrakte maleriWörsel berører et vigtigt træk i det abstrakte maleri i det 20. århundrede, først og fremmest den abstrakte ekspressionisme, hvor den maleriske gestus er en bærende kraft i det kunstneriske udtryk. Men han afholder sig helt bevidst fra den følelsesudladning, som ekspressionisterne dyrkede. Illusioner dukker opSamtidig leger Wörsel gerne med billedets evne til at skabe illusion. Midt i det helt flade billeder ser vi pludselig en realistisk malet detalje fx et tovværk med trisser, der skaber indtryk af rumlig dybde. Troels Wörsel, uden titel, 2007. Maleriet er netop erhvervet til Musée national d’art moderne (Det nationale moderne franske kunstmuseum) på Pompidou-Centeret i Paris. © Troels WörselVæddeløbshestenWörsels bestræbelser sammenfattes i høj grad i dette store maleri af en væddeløbshest. Motivet er traditionelt i kunsthistorien, men hesten er her løsrevet fra sin gængse sammenhæng og sin oprindelige funktion. Hesten er sat op mod en baggrund, der er delt skarpt op i to adskilte billedfelter. Den højre halvdel er malet helt neutralt grå på minimalistisk manér, og hesten ses her i sort og hvidt, som i et gammelt fotografi; den venstre halvdel er udført malerisk som et abstrakt maleri, og her har hesten og dens dækken klare farver. Wörsel leger her med den moderne kunsts begreber og udtryk.
HVOR:
Venedig Biennalen 2007
15. marts – 12. maj 2008
Ingen kommentarer:
Send en kommentar